جمعه ۱۵ تیر ۱۴۰۳ |۲۸ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jul 5, 2024

نشست جایگاه «علم و اخلاق در نظام آموزشی و پژوهشی حوزه» با حضور اساتید فضلا و طلاب حوزه علمیه قم، عصر امروز شنبه( 19 اسفند ماه) در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه،در ابتدای این دیدار حجت‌الاسلام‌ و المسلمین کاظم  علی‌محمدی دبیر مطالعات معارف معاونت تهذیب حوزه های علمیه،در سخنانی به بررسی فعالیت‌های این معاونت در سال‌های اخیر در حوزه توسعه و ترویج اخلاق اسلامی پرداخت.

در ادامه حجت‌الاسلام‌ و المسلمین هادی صادقی،مدیر انجمن کلام اسلامی حوزه، با اشاره به ویژگی‌‌های مطالعات اخلاقی در حوزه عرفان و مطالعات حوزوی در حوزه اخلاق نظری و اخلاق عملی گفت: باید مطالعات اخلاقی در سه حوزه فقهی ،کلامی و فلسفی را مورد بازشناسی قرار دهد.

وی افزود: مطالعات فلسفی در حوزه اخلاق با توجه  به اهمیت آن بسیار مورد توجه قرار دارد ولی تاکنون از این حوزه غفلت شده و کتب انگشت‌شماری تولید شده است از آن جمله می‌توان کتاب فلسفه آیت‌الله مصباح‌یزدی اشاره کرد.

این استاد حوزه، در ادامه، به بررسی راه‌کارهای عملی در تنظیم روابط مطالعاتی حوزه اخلاق نظری و عملی در چارچوب مطالعات فلسفی در حوزه پرداخت و بر لزوم تفکیک حوزه‌های راهبردی مطالعاتی در زمینه اخلاقی تاکید کرد.

در ادامه حجت‌الاسلام‌ و المسلمین مهدی علی‌زاده استادیار پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در سخنانی با اشاره به سطوح آموزش مباحث اخلاقی در حوزه افزود: جایگاه پژوهش در حوزه از دهه 80 به این سوی ارتقا یافته و تاکنون شاهد پژوهش‌ها ی کاربردی در این حوزه بوده‌ایم.

وی با اشاره به نشریات اخلاقی حوزه بیان  داشت: یکی از مهمترین راه‌کارهای رسیدن به اصول مطالعاتی در حوزه اخلاق توجه به پژوهش‌های صورت گرفته در گذشته است.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha